Подобно на Рим, Париж, Токио и Ню Йорк, и Пловдив се включи в създаването на аудиовизуални инсталации, които се експонират в градската среда. В един от пролетните априлски дни в центъра на града, близо до сградата на общината, а по-късно и в квартал „Кючук Париж” пред залата на фолклорен ансамбъл „Тракия”, изненадващо прозвучаха автентични народни песни от шопския край и от Южна България.

Случайни минувачи и гости на града спираха, снимаха с телефони и се заслушваха. Нина Николина и певицата от известните Магически гласове на България Таня Първанова, които бяха облечени в прекрасни оригинални носии от личната колекция на Нина, поднесоха тази приятна изненада на хората.

Освен че използваха акустиката на междублоковото пространство, певиците изпълниха народните песни на фона на мултимедия, в която оживяха образите на великите български певици Гена Димитрова и Райна Кабаиванска и Соня Йончева.

Изпълненията на Нина Николина и Таня Първанова са част от атрактивната мултимедийна инсталация „Гласовете на България“, която е част от културната програма на Пловдив – Европейска столица на културата 2019.

Идеята на проекта „Междублокови музикални акции „Гласовете на България“ е чрез изненадващи акции различни пространства на града да бъдат озвучени с народни песни от различни региони на България. Българските женски гласове и традиционното българско пеене – звукоизвличане са широко познати по света. Тази традиция днес се пази от двете направления, които са най-ярки – традиционното българско пеене (народно) и оперното (белканто).

Проектът представлява три акции, които да разкажат за музикалната традиция на българските женски гласове и мястото им в Европа. Акциите разчитат на информация „от уста на уста“ и хората, които уморени от делничния и забързан ден нямат възможност да посетят музикално събитие свързано с традиционна народна и оперна музика, но биха се показали от балкона или слезли в градинката за да видят какво се случва. Тази провокация на публиките е целта на проекта.

Музикалните акции разчитат на скъсяването на дистанцията между изпълнителя и публиката и активно ѝ участие – неусетно научаване на текста и мелодията. Подхода при мултимедийната инсталация е подобен – чрез използването на блока като архитектурна среда за прожекция на открито.

Последната акция от проекта „Белканто – от Пловдив до Метрополитън” предстои да се случи до края на месец април отново в Пловдив, кв. Изгрев. Чрез видеа и звук тя ще разкаже за гласовете на България. От нея ще научим за пътя на пловдивската оперна дива Соня Йончева. Случайните минувачи ще видят автентични интервюта с певицата от материали за документалния филм „Глас”, както и материали от „Ковънт гардън” и „Метрополитън”, предоставени специално за проекта.

„Местата, на които се представя проектът са оживени, за да акумулират по-голям интерес. Те се пазят в тайна, за да предизвикат изненада у минаващите, да се заслушат или загледат, да спрат или да продължат по пътя си. За нас е важен мигновения ефект, спонтанната реакция на забързания градски човек и неговата емоционална връзка с българската музикална култура”, споделя продуцента на проекта Любомира Костова.


Коментари

Свързани:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *